فرایند – به عمل آوردن مشاهده روزنامه

فرایند – به عمل آوردن: مشاهده روزنامه صفحه نخست روزنامه های استان استان مازندران باشگاه خبرنگاران عناوین روزنامه

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری صحبت های عوامل فیلم تنگه ابوقریب در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب» گفت: در کشور عزیزمان ایران سینمای مستقل وجود ندارد، دلایل پنهانی داردو چرایی آن مفصل است.

صحبت های عوامل فیلم تنگه ابوقریب در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

صحبت های عوامل فیلم تنگه ابوقریب در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

عبارات مهم : ایران

کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب» گفت: در کشور عزیزمان ایران سینمای مستقل وجود ندارد، دلایل پنهانی داردو چرایی آن مفصل است.

به گزارش ایسنا، عصر امروز چهارشنبه بعد از نمایش فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی نشست خبری این فیلم با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

صحبت های عوامل فیلم تنگه ابوقریب در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

موضوع این فیلم راجع به واقعه گردان عمار لشگر ۲۷ حضرت محمدرسول الله در روزهای نهایی جنگ تحمیلی است.

در این نشست از بهرام توکلی پرسیده شد آیا جهت ساختن این فیلم به مستندهای جنگی که در دنیا وجود دارد رجوع کرده است که او پاسخ داد: مهمترین منبع ما مستندهایی است که در دسترس است و تکیه ما هم در این فیلم بر مستندهای جنگی بود. ولی جهت همه صحنه های این فیلم فیلتری که در ذهنم وجود داشت این بود که صحنه ها حتما به جنگ خود ما نزدیک باشد.

کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب» گفت: در کشور عزیزمان ایران سینمای مستقل وجود ندارد، دلایل پنهانی داردو چرایی آن مفصل است.

این کارگردان راجع به تلخ بودن بعضی از صحنه ها گفت: قصد آزار دادن مخاطب را نداشتیم. طراحی صحنه ها جهت نزدیک شدن به صحنه های جنگی و اتفاقی بود که رخ داده هست. طبیعی است که هنگامی که می خواهیم فیلم جنگی ببینیم با این صحنه ها مواجه می شویم.

در ادامه سعید ملکان تهیه کننده فیلم راجع به ساخته شدن تنگه ابوقریب گفت: ماجرای گردان عمار مثل خیلی از وقایع دوران جنگ گم شده است هست. ماجرای این فیلم چند سال در ذهن من بود که بعد از گفت وگو با کسانی که در این واقعه حضور داشتند تحقیقات راجع به آن با با همکاری خود فرزند های گردان عمار شروع شد.

او گفت: مهمترین اتفاقی که باعث شد در یک تایم کوتاه این فیلم ساخته شود همراهی تیمی بود. انگیزه ما از ساخته شدن این فیلم این بود که فیلم به درد امروزمان می خورد و امروز هم به نوعی تنگه های ابوقریب وجود دارد. باید با وحدت ملی این تنگه ها را حفظ کنیم.

صحبت های عوامل فیلم تنگه ابوقریب در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

در ادامه سوالی راجع به تحقیقات راجع به روز واقعه که ۲۱ تیرماه سال ۶۷ هست، پرسیده شد که توکلی در جواب گفت: این روز آنقدر مهم است که تا به حال راجع به آن سه رمان نوشته شده است هست. جوانب خیلی گسترده ای داشت که هیچ فیلمی نمی توانست همه شرح آن را نشان بدهد. من جهت ساختن این فیلم برداشت آزادی از آن واقعه داشتم.

در ادامه خبرنگاری راجع به نقش آفرینی مهدی قربانی به عنوان شخصیت نوجوانی که در فیلم حضور دارد و مشکل این کار از او پرسش کرد که او پاسخ داد: فرزند که بودم دوست داشتم جنگ را از نزدیک ببینم. موقع شروع این فیلم آنقدر فضا برایم جالب بود که من در آنجا واقعا جنگ را تجربه کردم و آن تصویری که در کودکی از جنگ داشتم در اینجا دیدم.

کارگردان فیلم «تنگه ابوقریب» گفت: در کشور عزیزمان ایران سینمای مستقل وجود ندارد، دلایل پنهانی داردو چرایی آن مفصل است.

در ادامه توکلی راجع به کمرنگ بودن موسیقی در این فیلم توضیح داد: قصد ما در این فیلم نزدیک شدن به روایت مستند بود. در جاهایی که موسیقی حضور دارد هدفمان نزدیک شدن به شخصیت هاست.

حامد ثابت آهنگساز فیلم نیز در این باره گفت: موسیقی فیلم ۲۲ دقیقه است که وقت کمی نیست اگر وقت موسیقی زیاد از این می شد از فیلم بیرون می زد.

صحبت های عوامل فیلم تنگه ابوقریب در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

جواد عزتی بازیگر این فیلم نیز راجع به نقش آفرینی خود در فیلم گفت: تنگه ابوقریب جزء معدود فیلم هایی بود که وسط آن آرزو کردم کاش در آن نباشم و مثل بقیه مخاطبان فیلم را می دیدم و زار می زدم. تلاش دوستان در این فیلم ادای دین کردن به افرادی بود که این روز را رقم زدند، روزی که در تاریخ گم شده است است.

در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید: بعضی منتقدان معتقدند شما نگاه پوچ گرایانه ای دارید. مواجه شما با جنگ با این نگاه چگونه بود؟ که توکلی گفت: فیلمی که دیدید مواجه من با جنگ است و به نظرم توضیح دیگری مورد نیاز نیست. راجع به ی نگاه پوچگرایانه هم باید بگویم این حرف نگاه منتقدان نیست بلکه عده ای هستند که هر کسی شبیه خودشان نباشد آن را نهیلیست می دانند که کاملا بی پایه و اساس است.

همچنین محسن روزبهانی راجع به جلوه های خاص بصری این فیلم در توضیحی گفت: تنگه ابوقریب تنها فیلمی بود که برایم آنقدر سخت بود چون همه فیلم به صورت سکانس پلان رعایت می شود.برای تولید این فیلم همه چیز مهیا بود و آرامش باعث شد ما کارمان را درست انجام بدهیم.

در ادامه این نشست راجع به بازی حمیدرضا آذرنگ و تفاوت نقشش در این فیلم با دیگر فیلم هایی که بازی کرده پرسیده شد که او هم گفت: من قبلا فیلم جنگی بازی کرده بودم ولی در این فیلم بخصوص میان همه این بی نظمی هایی که جنگ به وجود می آورد نظمی وجود داشت که باید آن را رعایت می کردیم که مشکل همه چیز را زیاد می کرد. گاهی جهت این فیلم ما بیش از سه ساعت در حال گریم شدن بودیم که کار به شدت مشکل بود.

همچنین امیر جدیدی دیگر بازیگر فیلم راجع به ایفای نقش در این اثر گفت: اگر در این فیلم یک نفر از صددرصد توانش استفاده نمی کرد کار به خوبی پیش نمی رفت. من در این فیلم بازی نمی کردم بلکه فکر می کردم باید بجنگم. راجع به کاراکتری که در فیلم بازی می کنند با آقای توکلی ابتدا به یک جمع بندی رسیدیم و بعد دیگر می جنگیدیم.

همچنین مهدی پاکدل دیگر بازیگر این فیلم در سخنانی گفت: کار ما در این فیلم شبیه بازیگری نبود بلکه خیلی واقعی بود.

او افزود: دیروز هنگامی که در کنار مردم در سینما فرهنگ فیلم را دیدم دختر ۱۶ ساله ای را در پارکینگ در حال گریه کردن دیدم. او جمله ای گفت که فکر می کنم نشانه ساخته شدن فیلم هم این هست. او به من گفت بعد از دیدن این فیلم جهت نخستین بار بخشی از هویت ایرانیم را پذیرفتم.

بهرام توکلی در ادامه راجع به روند جلو رفتن فیلمنامه و ساخت این فیلم گفت: حضور تهیه کننده در سینمای کشور عزیزمان ایران گاهی دکوراتیو هست. تهیه کننده سرمایه جذب می کند و حتی اگر لوکیشن فیلم دور باشد سر فیلمبرداری حضور پیدا نمی کند یا نکاتی می گوید که غالباً آرتیستی هم نیست ولی در این فیلم سعید ملکان که خودش یک آرتیست است ابتدا اطلاعاتی از این روز خاص به من داد. در ادامه تمام مراحل تحقیقات فیلم با او جلو رفت و تمام شرح جلوه های خاص بصری به وسیله او چک می شد. فکر می کنم سینمای کشور عزیزمان ایران به تهیه کننده آرتیست نیاز دارد و آنها باید با علاقه جلو بیایند و نه صرفاً تامین کننده سرمایه باشند.

توکلی همچنین راجع به سینمای مستقل و حمایت های دولتی نیز گفت: سینمای مستقل در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد. این مساله دلایل پنهانی دارد که مشخص نیست. چرایی دارد که مفصل است ولی در کشور عزیزمان ایران سینمای مستقل نداریم.

همچنین سعید ملکان در پاسخ به سوالی راجع به میزان بودجه این فیلم گفت: برآورد اولیه ما جهت این فیلم پنج میلیارد تومان بود ولی احتمالا کمی زیاد می شود. رقم ۲۰ میلیاردی که گفته اند جهت این فیلم صرف شده است است شایعه و شوخی است.

واژه های کلیدی: ایران | ایرانی | ایرانی | سینمای | موسیقی | سینمایی | تهیه کننده | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog